Intervieuw Kunstenaarmagazine

https://kunstenaar.nl/magazine/185/mala-ramcharan

Uitgelicht

De Nationale Associatie Beeldend Kunstenaars (NABK) is een actieve vereniging voor kunstenaars die hun kunst willen promoten. Elke maand wordt een van de leden Uitgelicht in Kunstenaar Magazine.

Hoe ben je in aanraking gekomen met schilderen?
‘Tekenen was sinds de basisschool mijn favoriete vak en ik mocht thuis graag tekenen in mijn kleine tekenschrift. Wat heel veel indruk op me had gemaakt als een 5-jarige meisje was de kritiek van mijn juf over mijn tekentalent. Volgens haar was een boom recht met rechte takken en had ze mij terechtgewezen om mijn kromme bomen met de warrige blaadjes. Zij maakte toen een kleine autodidact in mij wakker en nu doe ik vooraf een onderzoek naar de oorsprong van elk onderwerp voor ik aan mijn verhaal begin. Het geeft energie als mensen mij herkennen aan mijn barcodestijl.’

Wie is je grootste voorbeeld als kunstenaar en waarom?
‘Sarah-Jane Szikora een kunstenaar uit de UK is mijn grootste voorbeeld. Ik heb haar werk op een kunstbeurs mogen bewonderen en via haar collega Govinder Nazran ben ik in contact gekomen met haar. Ik heb met Sarah-Jane telefonisch gesproken en e-mailwisselingen gehad en dat waren hele bijzondere inspirerende gesprekken. Ik ben gefascineerd geraakt door haar werk, door de onderwerpen maar vooral de humor die zij in haar werk stopt. Wat mij ook aansprak in haar werk waren de alledaagse onderwerpen waarin je ook de tijd en trends in kon volgen, dat past bij mijn stijl en verhalende lijnen.’

Vanwaar je fascinatie van dit soort schilderijen?
‘In 1952 deed de gepatenteerde UPC-code zijn intrede (Universal Product Code) die in 1973 werd toegepast in de US en Canada. De Barcode of wel de streepjescode kwam in 1976 in Nederland en Albert Heijn in Heemskerk was de eerste supermarkt die het in gebruik nam. In 1994 maakte de QR-code (Quick Respons) zijn intrede in Nederland en kon die ook niet ontbreken in mijn kunst. Op het eerste gezicht lijken deze codes gewone, simpele verticale lijnen en vierkantjes te zijn maar achter de code zit er een bulk aan informatie verborgen over een bepaald product, artikel of evenement etc. De innovatieve ontwikkelingen in de maatschappij, het gebruik van de moderne technieken van deze tijd past bij mijn stijl want dat verwerk ik in mijn werk. Ik probeer op een subtiele wijze de trend en hypes van de huidige tijd in mijn schilderijen te verwerken. Rond het jaar 1995 raakte ik geïnspireerd door de Bar- en QR-code en na drie jaren studie en diverse experimenten had ik een unieke, herkenbare stijl ontwikkeld en begon ik anno 2000 te exposeren. Inmiddels zijn deze codes niet meer weg te denken uit de maatschappij en mijn werk en is het mijn inspiratiebron geworden.’

Hoe zou je je techniek omschrijven?
‘Mijn stijl omschrijf ik als impressionistisch/realistisch met fictie elementen. Het zijn de kleinste waarnemingen die ik vrij intensief beleef uit mijn alledaagse leven zoals thuis, werk of vakantie of plaatsen waar ik me bevind. Vaak zijn het willekeurige taferelen uit mijn omgeving of situaties die mij opfleuren of juist ontstemmen. Iets wat ik zou willen benadrukken omdat het volgens mij aandacht verdient of puur een mooi of grappig moment was. Zoals de koeien die ik in het weiland zie bewegen onderweg naar mijn werk. Vervolgens laat ik ze in mijn schilderij golfen. Schilderen betekent voor mij ontspannen, ik kan er alles in kwijt. Een negatieve emotie kan ik een draai geven en uit zich in mijn werk vervolgens in een humoristisch tafereel.’

Wat wil je met schilderijen overbrengen?
‘Ik probeer diverse situaties – zowel lichte als gewichtige onderwerpen uit de samenleving – op een subtiele doch humoristische manier op te lichten in mijn werk. Hiermee probeer ik mijn kunst een diepere betekenis te geven via de Bar- en QR-code stijl. Voorbeelden zoals, obesitas, achtergestelde groeperingen, dresscode, golfsessie met koeien, selfiestick, the high tea society, the red hat society, dare to be yourself, opwarming van de aarde etc. Mijn werk is voor mij een stukje van mezelf en de liefde die ik erin stop en meegeef aan mijn publiek via mijn kunst. Maar ook de boodschap dat wij allemaal met onze creatieve instelling wat kunnen betekenen voor de minderbedeelden in de maatschappij. Zo steun ik kinderen van weeshuizen met de opbrengst van mijn kunst.’

Wat is je ambitie?
‘Mijn ambitie is om ooit op meerdere plekken in de wereld mijn werk te mogen tentoonstellen. Dat mijn kunst mensen in verbinding brengt, blij maakt en ook in beweging zet met de humoristische aspecten maar ook gewichtige onderwerpen waar ik over schilder herkend en erkend worden. Ik zou ook meer willen betekenen voor de minderbedeelde kinderen in de vorm van plezier, voeding maar ook educatie. Wat ik als een 5-jarig meisje toen niet wist was dat dezelfde kritiek later mijn voedingsbron zou worden en een kunstbeurs zonder kritiek laat nu een leegte achter alhoewel ik de complimenten zeker kan appreciëren.’

AUTEUR Mala Ramcharan

Website: malaramcharan.nl
Instagram: @artistmala

Geplaatst door: 17-02-2023 21:11:20

www.malaramcharan.nl

 

Kinderhuis Maria Hoeve 

Kinderhuis Maria Hoeve 

Dit jaar heb ik de kinderen van Kinderhuis Maria Hoeve een klein bedrag kunnen doneren met de opbrengst van de verkoop van mijn kunstwerk. Tante Nesta heeft  de hoog nodige kleding voor de kinderen kunnen kopen. Ook is de TV gerepareerd en  kunnen de kinderen nu weer TV kijken.

Ook is Stichting d'ONS en Kiwanis uit Nederland op bezoek geweest bij Kinderhuis Maria Hoeve in het kader van het schooltuintjes project van de stichting Duurzame Ontwikkeling Nederland-Suriname

om diverse projecten op te starten om de kinderen een beter toekomst te bieden. Wat een geweldige vooruitzichten, om blij van te worden.

 

Nog meer Nieuws!

Art Laren is een initiatief van Kiwa

Ik steun dit initatief en exposeer in juni 2023 op Art Laren. 

nis Club Laren en wordt georganiseerd door de Stichting Art Laren. De netto-opbrengst is bestemd voor goede doelen ten behoeve van het welzijn van kinderen.

 

Art Laren - Goede doelen 2022


In 2022 staat Art Laren o.m. in het teken van het schooltuintjes project van de stichting Duurzame Ontwikkeling Nederland-Suriname( d’ONS). In Suriname is meer dan een derde van de kinderen obese met vaak Diabetes type 2 als gevolg. Oorzaak: ongezond eten. Een oplossing: het bevorderen van het eten van meer groenten en vruchten in samenwerking met de stichting d'ONS. Dat bevorderen geschiedt door het opzetten van schooltuinen bij of nabij scholen (onder het motto: “wat je zelf kweekt en ziet groeien is lekkerder”), en voorlichting aan de kinderen en hun ouders. Buiten de stichting d’ONS wordt ook samengewerkt met de Kiwanisclub Paramaribo Centraal, twee grote zaadbedrijven in Nederland, de Surinaamse dochter-stichting van d’ONS en deskundigen van de Universiteiten in Wageningen en Paramaribo. Het project wordt tenminste twee maal per jaar gemonitord door de stichting d’ONS (waarvan een bestuurslid ook lid is van Kiwanisclub Laren) en de Kiwanisclub Paramaribo Centraal.


 

 

 

NIEUWS UIT DE GEMEENTE DIJK EN WAARD

Wethouder van kunst en cultuur, John Does uit Heerhugowaard heeft tijdens de expositie in de Kunstkerk een persoonlijke voorkeur samengesteld. Mijn werk "Fast snail keeps you fit" is daar één van. Zijn uitgangspunt voor zijn keuze was, dat je er blij van wordt. Mijn motto van mijn werk is, als men naar mijn werk kijkt en er verschijnt een glimlach op het gezicht dan is het geslaagd, dan is het plaatje compleet voor mij.